رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

در این وبلاگ به رصد خط مقاومت اسلامی پرداخته خواهد شد.

رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

در این وبلاگ به رصد خط مقاومت اسلامی پرداخته خواهد شد.

رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

ما را از نظرات خود بهرمند سازید.مطالب خود را برای درج در بلاگ به رایانامه mogavemat@chmail.ir ارسال نمایید.
اللهم عجل لولیک الفرج
پیوندهای روزانه

۵۱ مطلب در آذر ۱۳۹۱ ثبت شده است


khamenei.ir
منیر شفیق
، اندیشمند و مبارز سرشناس فلسطینی یکی از مدعوین اجلاس جهانی «اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی» بود که در محضر رهبر انقلاب اسلامی نیز به ایراد سخن پرداخت. نظر او را درباره‌ی اثرات جنگ هشت‌روزه‌ی غزه و وضعیت رژیم صهیونیستی جویا شدیم.



نظام سلطه پس از غافلگیری در برابر تحولات منطقه و بیداری اسلامی، سعی می‌کند تا آن را تحت کنترل خود درآورد و به نوعی مدیریت این تحولات را به نفع خود در دست بگیرد. از طرفی هم نگرانی از افزایش موج بیداری اسلامی این تلاش‌ها را دو برابر می‌کند. محمد صادق‌الحسینی، کارشناس مسائل خاورمیانه درباره سناریوهای غرب برای مهار و کنترل موج بیداری اسلامی و مقاومت به اظهار نظر پرداخته است:
دکتر علی فیاض، عضو پارلمان لبنان از شرکت‌کنندگان اجلاس جهانی «اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی» بوده است. چرایی تحولات سوریه، موضوع مورد سؤال ما از این استاد دانشگاه است.

منطقه‌ی خاورمیانه هم‌اکنون مرحله‌ی انتقالی و تحولات استراتژیکی را پشت سر می‌گذارد. عوامل بسیاری در این مرحله دخیل بوده‌اند؛ از عقب‌نشینی آمریکا از عراق با دستان خالی گرفته که یک شکست کامل بود تا تحولات جهان عرب در تونس، مصر و لیبی؛ به‌ویژه تحولات مصر و سقوط مبارک که موجب فروپاشی و از دست رفتن یکی از مراکز اجرای سیاست‌های آمریکا در منطقه شد.


رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با رمضان عبدالله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین گفتند: «اگر دولت سوریه، به آمریکاییها  قول دهد که حمایت خود را از مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان قطع خواهد کرد، همه مسائل تمام خواهد شد و تنها جرم سوریه حمایت از مقاومت است... موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه، حمایت از هرگونه اصلاحات به نفع مردم این کشور و مخالفت با دخالت امریکا و کشورهای  دنباله رو آن، در مسائل داخلی سوریه است.» بر این اساس به همراه دکتر محمد اکرمی‌نیا، کارشناس مسائل خاورمیانه نگاهی می‌اندازیم به وضعیت سوریه و تلاش نظام سلطه برای شکستن خط مقاومت:
هر چند اقشار و آحاد مختلف مردم در جریان انقلاب‌های منطقه نقشی مهم و مؤثر را ایفا نمودند، اما خط‌شکنی و نقش پُررنگ جوانان در این کشورها از جمله مسائلی‌ است که باید به‌طور ویژه به آن توجه نمود. حسین امیرعبداللهیان، سفیر سابق ایران در بحرین و معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با توجه مشاهدات و مراودات خود با جوانان فعال در منطقه، این موضوع را بررسی می‌کند.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gifمهم‌ترین عنصر انقلاب‌های اخیر منطقه، همانا «حضور مردم» در آنها است. در این بین، نقش و تأثیرگذاری جوانان در تمامی این تحولات، پررنگ‌تر از دیگر اقشار بوده است. تحلیل شما از چرایی و چگونگی حضور جوانان در این انقلاب‌ها چیست؟


|http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/18818/smpl.jpgشرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی «جوانان و بیداری اسلامی» که از ۷۳ کشور دنیا در تهران گرد هم آمده بودند، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گزیده‌ای از بیانات ایشان را در طول ۲۱ سال اخیر درباره «جوانان و بیداری اسلامی» منتشر می‌کند:

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif امروز مسجد‌ها کانون جنبش‌هاست
در مقابل فرهنگ کفر و استکبار، مسلمین را ضعیف بار آورده بودند که احساس ضعف مى‌کردند. در جاهایى که امروز میلیونها مسلمان توانسته‌اند سهم و حقى در حکومتها به دست بیاورند، تا قبل از انقلاب اسلامى، کسى جرأت نمى‌کرد دم از اسلام بزند.

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
 اولاً خوشامد عرض میکنم به شما مهمانان عزیز، از کشورهاى مختلف، و همچنین به اساتید عزیز و محترم دانشگاه‌هاى خودمان.
 تقریباً از یک سال و نیم پیش تا امروز دیدارها و اجلاسها و نشستهاى متعددى درباره‌ى بیدارى اسلامى در تهران تشکیل شده، لیکن به نظرم میرسد که اجلاس و نشست اساتید از یک اهمیت ویژه‌اى برخوردار است؛ زیرا ایجاد یک فکر، یک گفتمان، یک جریان فکرى در جامعه، به دست خواص جوامع است؛ به دست اندیشمندان جامعه است؛ آنها هستند که میتوانند فکر ملتها را به یک سمتى هدایت کنند که مایه‌ى نجات ملتها شود؛ همچنان که خداى نخواسته میتوانند به سمتى ببرند که مایه‌ى بدبختى و اسارت و تیره‌روزى ملتها شود. این دومى متأسفانه در طول هفتاد هشتاد سال اخیر در برخى از کشورها، از جمله در کشور خود ما اتفاق افتاد.

در میان ما، کشورهاى بسیار ثروتمند و نیز کشورهاى داراى نفوذ بین‌المللى کم نیستند. علاج مشکلات با همکاریهاى اقتصادى و رسانه‌اى و انتقال تجربه‌هاى پیشبرنده و تعالى‌بخش، کاملاً امکان‌پذیر است. باید عزمهامان را راسخ کنیم؛ به هدفها وفادار بمانیم؛ از اخم قدرتهاى زورگو نترسیم و به لبخند آنان دل خوش نکنیم؛ اراده‌ى الهى و قوانین آفرینش را پشتیبان خود بدانیم؛

برنامه‌های آمریکا برای مهار نیروهای کنترل‌گریز

رهبر انقلاب در دیدار با مردم استان فارس ضمن اشاره به تحولات منطقه گفتند: «آمریکا در این قضایا غافلگیر شد، ضربه به او ناگهانى وارد شد؛ صهیونیستها همین جور، دولتهاى مستعمرِ پرمدعاى اروپائى همین جور - اینها غافلگیر شدند - اما میخواهند هر جور ممکن است، بر صحنه مسلط شوند.» دراین‌باره گفت‌وگو کردیم با حسین رویوران، کارشناس امور سیاسی خاورمیانه. دلایل غافلگیری آمریکا در تحولات اخیر خاورمیانه، تلاش آمریکا برای کنترل این انقلاب‌ها و برنامه غرب در بحران لیبی از جمله محورهای این گفت‌وگو است.

 

فردای منطقه

حسام الدین برومند

همه در این باور مشترکند که سونامی تحولات سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نقطه عطفی را در نمودار معادلات سیاسی در پهنه منطقه ای- و حتی فرامنطقه ای- رقم زده است. مختصاتی از فضای کنونی منطقه کمک می کند تا نقطه عطف تغییرات و تحولات به سوی خیزش و خروش ملتها بر ضد سیاستهای سلطه گرانه و امپریالیستی نمایان شود.
خیزش و خروشی که هویت و ماهیت «اسلامی» در آن موج می زند و

شورای همکاری و اختلافات عمیق30 ساله

 

خبرگزاری فارس: اختلاف میان قطر با عربستان و بحرین و نیز امارات عربی متحده و عربستان نشان می‌دهد که شورای همکاری خلیج فارس، زیربنای محکمی برای ادامه حیات ندارد و نشان داد که این شورا هیچگاه نمی‌تواند حلال مشکلات ملت‌های عرب منطقه باشد.

مدل"کوسه‌ببری"برای تحمیل لیبرال‌دموکراسی و پایان‌تاریخ/ رهبری با هنرنمایی استراتژیک بهانه‌های غرب را ناکام گذاشتند

دکتر حسن عباسی در یکی از جلسات درس‌های هفتگی خود در اسفند ماه 89 به بررسی تفصیلی ریشه‌های تحولات اخیر جهان پرداخت

اختصاص بخشی از وقت روزانه برای کمک به مردم منطقه با اینترنت

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با حضور در مسجد دانشگاه تهران با یادآوری تحولات اخیر منطقه و مظلومیت‌های مسلمانان بحرین و سایر کشورها، در مورد وظیفه‌ی ما در قبال این تحولات و مظلومیت‌ها، سخنان مهمی ایراد کرد

آیا تحولات منطقه نقشه آمریکاست؟

ولی‌امر مسلمین امروز در دیدار مردم فارس، بار دیگر با غافلگیرکننده خواندن حوادث اخیر منطقه برای آمریکا، افق پیش روی بیداری ملت‌های مسلمان را روشن توصیف و تأکید کردند: «بیداری اسلامی در منطقه به برکت انقلاب اسلامی قطعاً به نتیجه خواهد رسید.» در این‌باره گفت‌وگوی

به نام خدا

 

هشدارهای اخیر ولی‌امر مسلمین به سران عرب

 

آنچه درپی می‌آید، گزیده‌ای است از بازخوانی هشدارهای ولی‌امر مسلمین به سران و دولت‌های عرب در سال‌های اخیر، که منتشر می‌شود:

 

حکومت اردن با وجود تمام اعمال فشارها بر جنبش اسلامی این کشور، نه تنها نتوانست مانع از فعالیت آنان شود بلکه سبب شد این جنبش انسجام بیشتری پیدا کند و نقش بسزایی در جنبش اعتراضی مردم داشته باشد.

جنبش اسلامی اردن متشکل از


اردن

نام رسمی این کشور پادشاهی اُردُن هاشمی است و نام فرامرزی آن اردن است

اردن هم نام کشور است و هم نام رود. واژه اردن به معنای پالاینده و پالایه و همچنین نام گونه‌ای ابریشم است. با وجود این ابهام معنی، از دیرباز واژه اردن رایج بوده و گاه نیز به صورت

فاز سوم جنگ 33 روزه

 4 ماه پس از اولین جرقه انقلاب در میدان «بوزید» تونس، نقشه سلسله انقلاب ها در خاورمیانه به چه شکلی درآمده است؟ تحولاتی که به ویژه پس از سقوط 2 دیکتاتور تونس و مصر پدید آمد و گاردی که آمریکا و غرب در 2 ماه اخیر گرفتند، به هیچ وجه دور از انتظار نبود.

روزنامه کیهان

اتفاقات  اخیر  در جهان اسلام تصویر کاملا روشن از «اهداف سبعانه» و «مقدورات کاهنده» غرب در قبال خاورمیانه جدید بود. حاصل جمع این تحولات نشان داد

زین العابدین بن علی در سال 1936 در شهر حمام سوس کشور تونس به دنیا آمد. وی در طول زندگی سیاسی‌اش، چندین سمت در دولت و ارتش تونس داشت از جمله در دولت رشید سفر وزیر کشور بود و بعدها در پست نخست وزیری انجام وظیفه کرد.

بن علی در نوامبر سال

پایگاه استراتژیک رژیم صهیونیستی در تونس

فارس: کارشناس مسائل آفریقا گفت: جزیره «جربه» در جنوب شرق تونس، یکی از نقاط مهم و استراتژیک این کشور است که اکثر ساکنان آن یهودی هستند و یکی از پایگاه‌های جاسوسی و استراتژیک رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که

ناگفته های نهضت اسلامی تونس

نگاهی به شخصیت و زندگی «شیخ راشد الغنوشی» رهبر مسلمانان تونس»

گفته می‌شود بسیاری از تحلیلگران، آینده تونس را به دلیل نداشتن رهبری واحد مبهم توصیف می‌کنند، اما به نظر می‌رسد بازگشت «شیخ راشد الغنوشی» رهبر مسلمانان تونس بتواند امید اسلامگرایان این کشور را پررنگ‌تر کند.

"راشد الغنوشی" در سال 1941 در روستایی کوچک در جنوب تونس متولد شد. وی مدارج تحصیلی را به ترتیب در «الخلدونیه»، «قاهره»، «سوریه» و «پاریس» گذراند، اما به دلیل مشکلات خانوادگی، تحصیل در اروپا را رها کرد و به تونس بازگشت


   بیداری اسلامی و تلاش آمریکا برای خارج کردن سوریه از محور مقاومت

 

با گسترش بیداری اسلامی در میان کشورهای اسلامی و عربی و رسیدن موج این حرکت ها به مرزهای سوریه ، امریکا در تلاش برای مدیریت این حرکت در مسیر دل خواه خود می باشد بر خلاف دیگر کشورها که مقامات کاخ سفید سعی در جلوگیری و انحراف این حرکت ها داشتندو دارند ،در سوریه نیز سعی می کنند


حوادث سوریه نسخه دوم فتنه ۸۸ ایران است

 

 

سید "احمد موسوی " سفیر کشورمان در دمشق طی سخنانی در سمینار "بررسی بیداری اسلامی و مبارزه با فتنه‌ " در سوریه؛ با فتنه خواندن حوادث جاری در سوریه تاکید که این حودث که از سوی دشمن طرح ریزی شده است نسخه دوم فتنه‌ای است که پیش از این توسط دشمن در ایران طرح ریزی شده بود.

ملک عبدالله دوم

ملک عبدالله، در تاریخ 30 ژانویه سال 1962 میلادی به دنیا آمد. عبدالله دوم فرزند ملک حسین پادشاه اردن و آنتونیت آوریل گاردنر می باشد. مادر ملک عبدالله که نام اصلی آن آنتونیت گاردنر می باشد، در کشور اردن با نام مستعار شاهزاده مونا الحسین شناخته می شود.

خانم گاردنر دختر

نام کشور:اردن

پایتخت: امان

 بزرگترین شهر:  امان

زبان رسمی: عربی

دین: اسلام (سنی مذهب), اقلیتهای شیعه و فرقه های مختلف مسیحی

نوع حکومت: پادشاهی موروثی

پادشاه :عبدالله دوم

نخست وزیر: سمیر رفیعی

مساحت ۹۲٬۳۰۰کیلومتر مربع

جمعیت : تخمین جمعیت ۶٬۲۶۹٬۲۸۵

 واحد پول : دینار اردن (JOD)

 

اعتراض عفو بین الملل به سرکوب مخالفان رژیم مبارک درمصر

1 آذر 1389

سازمان عفو بین الملل ضمن اعتراض به سرکوب مخالفان رژیم مبارک توسط پلیس خواستار لغو حالت فوق العاده درآستانه انتخابات پارلمانی درکشور مصر شد.

به گزارش خبرگزاری ها سازمان عفو بین الملل از دولت مصر خواست درآستانه برگزاری انتخابات مجلس «الشعب»، ضمن لغو حالت فوق العاده اجازه ندهد که نامزدها و یا رای دهندگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و شکنجه شوند.

نام کشور: مصر

پایتخت : شهر قاهره

بزرگترین شهر : قاهره

زبان رسمی :عربی

مذهب: اسلام سنی (90%) ، مسیحی قبطی 7%))

نوع حکومت :

سید قطب، طلایه دار بیداری اسلامی

یکی از چهره های کم نظیر جهان اسلام که فریاد استکبار ستیزی و اسلام خواهی او فراتر از مرزرهای جغرافیائی کشورش طنین انداز شد شهید سید قطب می باشد. با نگرشی کوتاه به تاریخچه جهاد و مبارزه در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند ایران، افغانستان، پاکستان، مصر، ترکیه و... رگه های بسیار تاثیرگذاری از افکار و نظریات سید قطب را بوضوح می توان مشاهده کرد. در مقطع زمانی دهه سی و دهه چهل در ایران،

محمد حسنی سید مبارک

محمد حسنی سید مبارک در سال 1928 در کفر المصیلح در استان مونوفیا مصر به دنیا آمد

وی پس از پایان تحصیلات متوسطه به دانشکده نظامی رفت و در سال 1949 با درجه ستوان دوم فارغ‌التحصیل شد.

مبارک در سال 1950 به دانشکده نیروی هوایی رفت و تحصیلات تکمیلی خو را در آکادمی نظامی شوروی سابق گذراند.

وی پس از پیشرفت در نیروی هوایی مصر تا مقام نایب رئیس جمهور بالا رفت