رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

در این وبلاگ به رصد خط مقاومت اسلامی پرداخته خواهد شد.

رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

در این وبلاگ به رصد خط مقاومت اسلامی پرداخته خواهد شد.

رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

ما را از نظرات خود بهرمند سازید.مطالب خود را برای درج در بلاگ به رایانامه mogavemat@chmail.ir ارسال نمایید.
اللهم عجل لولیک الفرج
پیوندهای روزانه

۲۳ مطلب در دی ۱۳۹۱ ثبت شده است



سیاست و مدیریت از دیدگاه امام علی (ع)
مولف: محمد تقی رهبر

خلاصه کتاب : تلخیص: احد احمدی - پیشگفتار: سیاست و تدبیر جامعه از آنرو که از مهمترین مسائل حیاتی انسان است همواره سر لوحه اندیشه و برنامه پیامبران و مصلحین بزرگ و فلاسفه و اندیشمندان بوده است .پیام آوران الهی هرگز به مسیر حاکمیت عصر خویش بی تفاوت نبوده و بلکه بمنظور تامین منطقی و مشروع این بعد اساسی وجود انسان، برنامه و طرحی متناسب با زمان،داشته اند . و موضع گیری های قاطع آنان در برابر حکام جور، و هشدارهای لازم به انسان ها در تخلف از اطاعت اینان و روآوردن بخداوندگار جهان،و تسلیم در برابر فرامین و قوانین او، که اصل مشترک همه ادیان الهی بوده است، سرفصل این مقال و اساس ترسیم سیاست کلی مکتب های توحیدی قرار گرفته است .

 پاورپوینت علم دینی از دکتر سوزنچی را برای دانلود قرار داده ام ان شاء الله مفید واقع شود.


توضیحات: پاورپوینت علم دینیدریافت
حجم: 233 کیلوبایت


ظرفیت‌ها و چالش‌های اجرای اقتصاد اسلام

نویسنده : دکتر یدالله دادگر

چکیده:
در این مقاله پس از ارائه مفاهیم مقدماتی، زمینه‌ها و موانع اصلی جهت اجرای اقتصاد اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد. هدف اصلی این مقاله توصیف و توضیح چالش‌های موجود اقتصاد اسلامی و بیان ظرفیت بالقوه آن می‌باشد. روش کار به صورت مطالعه کتابخانه‌ای و بررسی عمدتاً تحلیلی توصیفی است. این مقاله نشان می‌دهد که با وجود ظرفیت اجرایی مناسب اقتصاد اسلامی، کارکرد واقعی آن غیرقابل قبول بوده است. هم‌چنین عوامل ناکارآمدی اجرایی آن جنبه برون‌زا داشته است و ارتباطی با ساختار تئوری مربوطه ندارد.

واژه‌های کلیدی:
چالش‌های اقتصاد اسلامی، ظرفیت‌های اقتصاد اسلامی، اجرای اقتصاد اسلامی

بیانات در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها1390/06/02
یکى از نتائج یا حواشى حوادث منطقه‌ى ما - که بالاتر از حواشى است - غلط از آب درآمدن تئورى‌هاى غربى است. همه‌ى تئورى‌هاى اینها در زمینه‌ى اقتصاد - که حالا وضع اقتصادى‌شان را دارید مشاهده میکنید - در زمینه‌ى سیاست، اداره‌ى سیاسى آنها، مدیریت سیاسى آنها، اینجور دارد در این منطقه به گل مى‌نشیند. بعد از این همه کارى که در این منطقه کردند و نفوذى که پیدا کردند، حضور سیاسى و اقتدار سیاسى آنها اینجور دارد نابود میشود. اینها نشان میدهد که تئورى‌پردازى‌هاى غربى در زمینه‌ى سیاست، در زمینه‌ى اقتصاد، تئورى‌هاى ناقص و عقیم و بى‌خاصیتى است؛ ما را بیشتر تشویق میکند که برویم به درون خودمان مراجعه کنیم و فکر اسلامى و اندیشه‌ى اسلامى را پیدا کنیم.

مطلب دکتر بنی اسد نویسنده کتاب :

این کتاب به عنوان منبع درسی مدیریت استراتژیک برای کلاس‌های برنامه‌ریزی استراتژیک، تدوین استراتژی و استراتژی در بخش دولتی و عمومی در مقطع کارشناسی ارشد (‌و در برخی موارد برای دوره کارشناسی ( مشروط به گذراندن پیش‌نیازها و آشنایی با مفاهیم استراتژی) ) قابل استفاده است

بخش مدیریت راهبردیِ کتاب مدیریت راهبردی با تأکید بر جهاد اقتصادی حاصل فیش برداری و مطالعه 8 سال اینجانب در این زمینه است. با تشویق استادان محترم  به خصوص جناب آقای دکتر باقری و دیگر عزیزان، تألیف این کتاب را به صورت جدی  از مهرماه نود شروع کردم که در بهمن ماه به اتمام رسید و دانشگاه امام صادق علیه السلام پس از داوری و سایر موارد آن را در یک حرکت جهادی در اسفندماه 1390 چاپ کرد 1500 نسخه از این کتاب بصورت جلد شومیز و در قطع رقعی در همان اسفندماه به فروش رفت و دانشگاه 1500 نسخه دیگر  را در اسفندماه با جلد گالینگور چاپ کرد.

با لطف خداوند متعال کتاب مذکور  به عنوان کتاب شایسته تقدیر جمهوری اسلامی ایران برای اسفندماه 1390  از سوی خانه کتاب شناخته شد که مراسم آن در سی ام  خردادماه در کردستان (سنندج) برگزار شد.

مدیریت راهبردی با تأکید بر جهاد اقتصادی


منبع: وب سایت http://www.baniasad.ir

امریکن اینترپرایز

یکی از مراکز مطالعات راهبردی که نقش قابل توجهی در مدیریت و شکل دهی سیاست های بین المللی کاخ سفید دارد، موسسه امریکن اینترپرایز می باشد. لذا در این گزارش سعی شده تا این موسسه به عنوان یکی از موثرترین اتاق های فکر آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.

پیشینه تأسیس
انجمن امریکن اینترپرایز در سال 1943 م در بحبوحه جنگ جهانی دوم تأسیس شد. در کنگره آمریکا، در جریان جنگ قرار بر این شد تا جهت جلوگیری از بحران های اقتصادی

باسلام جزوه 300 نکته در مدیریت اسلامی از حضرت حجة الاسلام قرائتی را برایتان گذاشته ام برای دانلود ان شاءالله استفاده کنید.

دریافت
حجم: 84.6 کیلوبایت
توضیحات: 300نکته در مدیریت اسلامی

معرفی:
این اثر که افکار و بیانات آیت الله جوادی آملی در حوزه روابط بین الملل را در بردارد، به مباحث نظری و مبانی مناسبات اجتماعی در عرصه بین الملل از منظر اسلام می پردازد و بر محورهای اساسی آن روابط همانند فطرت بشری تاکید دارد.

نوشتار حاضر همچنین به علل و عواملی که در پندار عده ای، قانون روابط انسانی در عرصه جهانی اند، اشاره دارد و علت ناصحیح بودن آنها را آشکار می کند.

این کتاب در دو بخش و پنج فصل تنظیم شده است. بخش نخست به مباحثی کلی در زمینه خاستگاه تنظیم روابط بین الملل و اصول حاکم در این روابط اختصاص دارد. در بخش دوم، به تفصیل به هم زیستی مسالمت آمیز در حوزه های گوناگون دینی، غیر دینی و محورهای این هم زیستی و موانع آن توجه می شود.

مقاله تبیین مفهوم مدیریت اسلامی برای علاقه مندان:
دریافت
حجم: 280 کیلوبایت


دریافت
حجم: 104 کیلوبایت
توضیحات: تاسیس و تثبیت اسرائیل


دریافت
حجم: 13.8 مگابایت
توضیحات: دکترین شمشیر داموکلس در سوریه-دکتر عباسی


دریافت
در گفت و گو با خالد القدومی:


خالد القدومی نماینده جنبش حماس در تهران در مصاحبه مهمی با دیدبان به سابقه شهید الجعبری، موضع حماس در برابر مصر و سوریه و تشکر از توجه ویژه مقام معظم رهبری به مسئله فلسطین پرداخت.

نکات مهم:

* از 23 گروه ضد اسرائیلی فلسطین، حدود 13 گروه مبارز فلسطینی تحت تأثیر ساف و 10 گروه نیز در جبهه مقاومت قرار دارد.

* مقاومت فتح برای بازپس گیری سرزمینهایی است که در سال 1948 اشغال شده بود یعنی حدود 80% از خاک فلسطین را قصد داشتند باز پس گیرند اما الان تازه صحبت از بخشی از سرزمینهایی که در سال 1967 به اشغال درآمده می کنند.

* اخوان المسلمین کجا با اسرائیل سازش داشته است؟ آشتی و سازشی در کار نبوده است؟ آن ها با رژیم صهیونیستی آشتی و سازشی نداشته اند.

ایده آل این است که هیچ کشور اسلامی نباید با رژیم صهیونیستی رابطه داشته باشد، همان کاری که انقلاب اسلامی ایران در ابتدای پیروزی اش کرد و سفارت "اسرائیل" در تهران را به سفارت فلسطین تبدیل کرد.

* شهید الجعبریفرمانده کل نیروهای عزالدین قسام بود. عملیات به اسارت گرفتن گلعاد شالیت یکی از عملیاتهایی است که زیر نظر ایشان طراحی و اجرا شد.


متن کامل مصاحبه:

حَول الحکومَة الإسلامیّة

إن "الحکومة الإسلامیة" تعتبر من أهم القضایا الراهنة للعالم الإسلامی، بل وحتى للعالم غیر الإسلامی، فهی أدق المسائل وأکثرها إثارة.

وعندما یکون اسم الإسلام مقروناً بالحکومة والنظام السیاسی وتشکیل مجتمع ما، فإنه یکون مثیراً بالنسبة للمسلمین، وفی نفس الوقت مرعباً ومخیفاً لأعداء الإسلام.

ومنذ أن بدأت النهضة الإسلامیة (أی منذ بدایة القرن التاسع عشر المیلادی)، فإن العالم غیر الإسلامی والقوى السیاسیة العظمى فی العالم، التی کانت - آنئذ - فی بدایة تکوینها، أحسّت جمیعها بالخطر، خاصة وأن استعادة الإسلام لحیاته؛ أو بتعبیر أدق الإسلام الذی یدّعی الحکومة والنظامالإجتماعی، ظهر أول ما ظهر فی المناطق التی کان الإستعمار باسطاً سلطته علیها، والتی کانت تواجه مطامع السیاسات السلطویة العالمیة.

إن الفکر الإسلامی الثوری الذی یدعو الىالإستقلالوحاکمیة الإسلام ظهر خلال القرن الأخیر فی الهند، ثم فی بعض دول شمال أفریقیا والشرق الأوسط التی کانت تعانی من الظلموالإضطهاد، ومن هنا بدأ الإستعمار یحسب حساباً لتلک المناطق

لیبرالیسم Liberalism
لیبرالیسم Liberalism

نویسنده : طاهره اخوان , نفیسه جلالی

کلمات کلیدی : لیبرال، لیبرالیسم، لیبرالیسم نو، لیبرال دموکراسی، نو لیبرالیسم، لیبرالیسم کلاسیک، دولت حداقل
واژۀ «لیبرال» از مفهوم «لیبرته» به معنای «آزادی» مشتق شده و در لغت به معنای « فرد معتقد به آزادی خواهی» است و در اصطلاح نوعی ایدئولوژی و گونه‌ای جهان بینی است که فرد را مبنای ارزش‌های اخلاقی می‌شمارد و همۀ افراد را دارای ارزش برابر می‌داند. این واژه در ابتدا پس از انقلاب کبیر فرانسه توسط فرانسوا گیزو (1874- 1787) مورخ و رجل دولتى فرانسه وارد عرصه ى واژه هاى سیاسى گشت.
اصل اساسی لیبرالیسم خوش بینی به ذات انسان است. از نظر لیبرال‌ها انسان می‌تواند با کمک خرد و عقل خود، بدون نیاز به راهنمایی دیگران پیشرفت کند؛ از این رو، انسان باید تا حد ممکن آزاد باشد. این ایدئولوژی با اشکال سنتی قدرت ضدیت دارد و از بسط اختیار و انتخاب فرد تا حد ممکن دفاع می‌کند؛ از این رو از ابتدا، بانفوذ کلیسا در شئون حکومت مخالفت کرد و سکولاریسم (جدایی دین و دولت) را مد نظر قرار داد. لیبرالیسم، آزادی را در حوزه اقتصاد هم وارد می‌کند و دخالت دولت را در امور اقتصادی مذموم می‌داند. از این رو «دولت حداقل» را پیشنهاد می‌کند.

بررسی نسبت سلفیان با بیداری اسلامی

نویسنده: احمد ربیعی فر*‎

تحولات شگرفی که در کشورهای اسلامی در حال وقوع است توجه جهانیان و تحلیل­گران سیاسی را به خود جلب کرده است، تحولاتی که باعث تغییر ساختار حکومت­ها و نهادهای سیاسی، اجتماعی گردیده تا جایی­که آینده‌ی تمامی تعامل‌های منطقه­ای ر­ا به خود وابسته کرده است، از این ­رو تمامی بینش­ها، تفکرها، نحله­های سیاسی و مذهبی، دستگاه­های دیپلماتیک، نخبگان سیاسی و شخصیت­های مؤثر جهانی، به صورت ناگزیر در خصوص این پدیده موضع­گیری کرده و به ایفای نقش در آن می­پردازند.
شاید زمانی که فوکویاما تز «پایان تاریخ» خود را می‌نوشت، برای کمتر کسی وضعیت کنونی نظام بین‌الملل قابل تصور بود. نظامی که قرار بود به‌سمت لیبرال‌دموکراسی و دهکده‌ی جهانی پیش رود امروز دستخوش تحولات عمیقی در حوزه تئوری و عمل شده است. اما در این بین وضع پرچم‌دار لیبرال‌دموکراسی هم تأمل‌برانگیز است. ایالات متحده‌ی آمریکا دیگر آن جلوه‌ی دهه‌ی نود را ندارد و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. عرصه‌هایی که روزی مظهر قدرت آمریکا بودند امروز آن روی خود را به ابرقدرت پیروز جنگ سرد نشان داده‌اند. امروز آنها نیز از احتمال تغییر قدرت (POWER SHIFT) در نظام بین‌الملل سخن می‌گویند. دکتر فؤاد ایزدی، استادیار  دانشکده‌ی «مطالعات جهان» دانشگاه تهران وضعیت کنونی آمریکا را بررسی می‌کند:

وقوع انقلاب های همزمان در کشورهای «عرب مسلمان» و فروپاشی نظام های حاکم بر این کشورها سؤالات فراوانی را در مورد علل، انگیزه، هویت، رویکرد و مقصد نهایی آنها به وجود آورده است و تحلیلگران سیاسی بر مبنای اطلاعات و یا علایق خود به تجزیه و تحلیل این «تحولات» پرداخته اند. در این میان پاسخ به چند سؤال ضروری به نظر می رسد:

1- کدام کلید واژه می تواند این تحولات را تعریف کند؟ اگر نگاهی به رژیم های تونس، مصر، بحرین، یمن و لیبی که

چکیده

مطالعه بیداری اسلامی و بررسی و تجزیه و تحلیل آن از مدت‌ها پیش در دستور کار قدرت‌هایی قرار گرفته که از آن احساس بیم و هراس داشته‌اند و هم اینان برای فهم و شناساسی بیداری اسلامی و یافتن راه‌های مقابله و انهدام و یا به انزوا کشاندن این موج، تلاش‌های گسترده‌ای را شروع کرده‌اند. بسیاری از صاحبنظران در پدیده‌ی جنبش‌های اسلامی معاصر معتقدند که انقلاب اسلامی ایران، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و ازدیاد فعالیت‌های مؤثر در جوامع عربی و اسلامی بوده است.

 

حدیث این ماجرا را رهبر معظم انقلاب، اینگونه ترسیم کرده‌اند: «قبل از انقلاب اسلامی در بسیاری از کشورها و از جمله کشورهای اسلامی، گروه‌ها و جوانها و ناراضی‌ها و آزادی‌طلبها یا ایدئولوژی‌های چپ وارد میدان می‌‌شدند اما بعد از انقلاب اسلامی، پایه و مبنای حرکت‌ها و نهضت‌های آزادی‌بخش، اسلام شد. امروز در هر نقطه‌ای از دنیای وسیع اسلام ـ‌ که جمعیت یا گروهی، به انگیزه آزادی‌خواهی و ضدیت با استکبار حرکت می‌کندـ‌مبنا و قاعده کار و امید و رکنشان تفکر اسلامی است.»

بررسی تحولات همه جانبه در سه دهه تلاش انقلابی

نهضتی برخاسته از فریاد اسلام خواهی ایرانیان

نهال انقلاب اسلامی با ریشه فرهنگ بومی و دینی در خاک وطن قد علم کرد و بعدها هزاران حرکت فرهنگی زمینه ساز آبیاری این نهال شد.

اینک که بعد از سی ودوسال هنوز هم جریان انقلاب در بستر فرهنگی می خروشد و نهال انقلاب اسلامی به درختی تناور تبدیل شده است، عن قریب خنکا و طراوت سایه این درخت تناور بر سر کشورهای هم اندیش نیز گسترده شده و انقلاب فرهنگی منطقه ای را با تکیه بر اندیشه های اسلامی و بومی رقم خواهد زد.

چشم انداز فرهنگی کشور، صدور پیام انقلاب به ویژه از بعد فرهنگی به ملت های آزادیخواه دنیاست. برای تحقق چنین آرمانی بی شک تلاشی مضاعف و فعالیت های اصولی فرهنگ ساز ضرورت دارد

قانون اساسی مصر

پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر حاوی 13 باب ، 24 فصل و 234 ماده به اضافه 8 بند مربوط به احکام انتقالی است و اکثر بندهای قانون اساسی پس از مطرح شدن آن برای اعضا با موافقت اکثریت اعضا مواجه شد و اعتراض‌ها تنها به یک کلمه و یا یک جمله داخل این بندها بود.

 

مهمترین بندهای مصوب در این پیش‌نویس را می‌توان در موارد زیر ملاحظه کرد:

 

بخش اول به این اختصاص داشت که اسلام تنها منبع قانونگذاری مصر و مردم تنها منبع قدرت است.

 

بخش دوم توهین به پیامبران را ممنوع و آزادی‌های ارائه شده در قانون را برای شهروندان مصری تضمین می‌کرد.

 

بخش سوم بر استقلال دستگاه قضائی و طرح استیضاح دولت با درخواست 30 عضو مجلس تاکید داشت.

 

پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر در بخش چهارم مدت دوره ریاست جمهوری در این کشور را دو دوره 4 ساله اعلام کرد و تاکید کرد که رئیس جمهوری نمی‌تواند، مجلس نمایندگان را جز به دلیل خاص و گذاشتن آن به همه پرسی عمومی منحل کند.


یادداشتی از دکتر محمد محسن، معاون فرهنگی سابق دفتر حزب‌الله لبنان در ایران، درباره دبیرکل حزب‌الله لبنان هشتمین مطلب از ویژه‌نامه‌ی «نصرُ مِن‌الله» است. ویژه‌نامه‌ای که قصد دارد به جنگ 33 روزه و آثار آن بپردازد:

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله به عنوان یکی از شخصیت‌های ممتاز جهان اسلام و عرب و با درخشش و نفوذ و تأثیرگذاری گسترده‌اش، به پدیده‌ای ویژه در منطقه تبدیل شده است. بسیاری بر این باورند که این توفیق مرهون شخصیت خاص او به عنوان رهبر قوی‌ترین جنبش مقاومت علیه اسرائیل است؛ رهبری محبوب، مردمی، مقاوم، انقلابی و مورد احترام، رهبری که تجربه‌ی سیاسی قابل توجه و دیدگاه فراگیر و یکپارچه‌ای دارد و خواستار قیام و وحدت و آزادی است. البته به همه‌ی این مشخصات باید نقش برجسته‌ی او در جنگ سی‌وسه روزه را نیز افزود. دبیرکل حزب‌الله در این جنگ با تشخیص دقیق و بهنگام و با مدیریت صحیح بحران، بسیار فراتر از توقعات و پیش‌بینی‌های معمول نسبت به خود ظاهر شد.

جهانِ جنگ ۳۳ روزه

از روز 25 مردادماه و به مناسبت سالروز پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه، ویژه‌نامه‌ی «نصرُ مِن‌الله» به منظور بررسی جنگ 33 روزه و آثار آن در پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده است. «جهان ِ جنگ 33 روزه» مطلب دهم این ویژه‌نامه است. گزارشی که به مرور مواضع نهادهای بین‌المللی و رسانه‌های غربی در قبال جنگ 33 روزه می‌پردازد:

مقاومت اسلامی طرف پیروز جنگ ۳۳ روزه بود و این واقعیت را نطق هیچ سخنران و موضع‌گیری هیچ سیاست‌مدار غربی‌ یا عربی تغییر نخواهد داد. چه‌بسا وقتی که رژیم اسرائیل در آغاز جنگ ۳۳ روزه به دولت لبنان می‌تاخت که چرا دست به خلع سلاح حزب‌الله لبنان نزده است، فقط به یک شکست خود اعتراف می‌کرد؛ یعنی به ناتوانی اسرائیل در نابودی مقاومت اسلامی.