رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

در این وبلاگ به رصد خط مقاومت اسلامی پرداخته خواهد شد.

رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

در این وبلاگ به رصد خط مقاومت اسلامی پرداخته خواهد شد.

رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

ما را از نظرات خود بهرمند سازید.مطالب خود را برای درج در بلاگ به رایانامه mogavemat@chmail.ir ارسال نمایید.
اللهم عجل لولیک الفرج
پیوندهای روزانه

وزیر خارجه آمریکا سه شنبه شب در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد اگر ایران به حمایت خود از نظام سوریه و حزب الله ادامه دهد، تحریم ها کاهش نمی یابد.


در متن قانون جامع تحریم ایران علت تحریم بانک مرکزی فقط هسته ای نیست بلکه پولشویی در جهت حمایت از گروه های تروریستی (بخوانید مقاومت) هم هست و این یعنی برای برداشته شدن تحریم بانک مرکزی به گفتگوهای غیر هسته ای با موضوع حمایت از تروریسم و حقوق بشر هم نیاز است خوب پس جان کری واقعیت رو گفته توضیحات تکمیلی زیر را بخوانید که یکی از دوستان فرستاده بود برام :

وقتی قانون رسمی تحریم امریکا علیه ایران را مطالعه می‌کنیم به نکات مهمی دست پیدا می‌کنیم که بعضاً توسط تیم‌های مختلف مذاکره کننده (پیشین و فعلی) مغفول واقع شده و یا عمداً از دید مردم پنهان می‌شوند و فضای رسانه‌ای سیاست‌زده ما درباره آن‌ها پاسخی ارائه نمی‌دهد.

متن کامل قانون اصلی تحریم ایران که در تاریخ 23 ژوئن 2010 توسط کنگره امریکا تصویب و به دولت آن ابلاغ گردیده در سایت رسمی کنگره امریکا از این آدرس قابل دسترس است. این قانون دارای متنی بسیار کامل و دقیق و مشخص درباره تحریم‌های وضع شده علیه ایران توسط امریکاست و علاوه بر برشمردن یک به یک مأموریت‌های رئیس جمهور ایالات متحده در تحریم ایران دلایل وضع این قوانین نیز به تفصیل و با حوصله فراوان در آن ذکر شده‌اند که توجه به آن‌ها در روشن شدن وقایع بسیار مهم است. اصلی‌ترین متن مورد اشاره در ابلاغیه‌ی تحریم باراک اوباما نیز همین قانون است. برخی از نکاتی که از مطالعه دقیق این متن می‌توان دریافت نمود:

·        در صفحه 3 بند 1 از بخش 1 (Sec. 2. FINDINGS) سند که عملاً اولین مورد محتوایی است که در این سند با آن مواجه می‌شویم و این بخش توصیف وضعیت از دیدگاه کنگره را شامل می‌شود به صراحت دلایل اصلی تحریم‌ها را می‌خوانیم: «The illicit nuclear activities of the Government of Iran, combined with its development of unconventional weapons and ballistic missiles and its support for international terrorism, represent a threat to the security of the United States, its strong ally Israel, and other allies of the United States around the world.» علاوه بر مسأله هسته‌ای، توسعه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم بین‌المللی، تهدید متحدان امریکا علی الخصوص اسرائیل ذکر شده است. در بند 6 ام از همین بخش نیز موضوع نقض حقوق بشر به عنوان دلیل ذکر شده است که با توجه به طولانی بودن بند و دقت و تفصیل آن و حتی اشاره به وقایع سال 88 بسیار پر وزن و شایسته توجه است.

·        در ماده A از بند 7 ام  که به تلاش‌های نافرجام دیپلماتیک امریکا برای فیصله موضوع اشاره دارد  از همین بخش با موضوع عجیبی مواجه می‌شویم. کنگره امریکا ادعا می‌کند که ایران از اجرای برنامه‌ای درباره رآکتور هسته‌ای تهران (TRR) که اصالتاً توسط امریکا پیشنهاد شده بود و توسط مذاکره‌کنندگان خود ایران به امضا رسیده بود استنکاف کرده است. ظاهراً به تلاش دکتر احمدی‌نژاد در امضای توافق با ترکیه و برزیل اشاره دارد که پیرو پیشنهاد سه‌گانه آژانس و امریکا و فرانسه (موسوم به گروه وین) جهت تعویض اورانیوم توسط ایران امضا شد. البته رهبری بعداً چند بار به این توافق اشاره کرده و گفته بودند که طرف غربی زیر این توافق زد. ظاهراً (مطابق اظهارات آ. عراقچی) اصل قضیه این است که ایران توافق‌نامه را توسط رئیس جمهورش امضا کرد ولی پذیرش نهایی آن توسط رهبری به دلیل حاشیه‌هایی که توسط برخی سیاسیون درست شده بود به تأخیر افتاد و عملاً توافق نهایی دو روز پیش از تصویب قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران اعلام شد و محل بهانه جویی برای طرف غربی باز مانده و قطعنامه تصویب گردید و تلاش‌های صورت گرفته در این راستا بی‌ثمر ماند. البته آ. عراقچی در اظهارات متناقضی گفت که امریکا و فرانسه به عقد این توافق‌نامه با برزیل و ترکیه معترض بودند و معتقد بودند که توافق باید با خودشان به امضا برسد نه با کشورهای دیگر در حالی که باراک اوباما در نامه‌ای رأساً این مأموریت را به ترکیه داده بود. (به طور خلاصه موضوع دارای ابهامات فراوانی است و طرف‌های مختلف ادعاهای متناقض و متضادی می‌کنند).

·        بی‌تردید مهم‌ترین تحریمی که امروز با آن مواجه هستیم تحریم بانک مرکزی امریکا علیه بانک مرکزی کشورمان است و حتی در صورتی که تحریم‌های نفتی برداشته شوند نخواهیم توانست پول‌های این فروش را وصول نمائیم و عملاً بهره چندانی از این فروش نصیب ما نمی‌گردید. دلیل این تحریم به صورت صریح در این سند ذکر شده است. در صفحه 21 و 22 از این متن بانک مرکزی به پول‌شویی و فعالیت‌های مالی در حمایت از تروریسم متهم شده است و البته با صراحت بیشتری در بخش 104 (Sec. 104.) بند b ماده 2 آمده است که « urges the President, in the strongest terms, to consider immediately using the authority of the President to impose sanctions on the Central Bank of Iran and any other Iranian financial institution engaged in proliferation activities or support of terrorist groups. » که صراحت روشنی در محدود نبودن تحریم بانک مرکزی به فعالیت‌های هسته‌ای دارد. اتهام پول‌شویی هم اتهام گزافی است که در پی تحریم تمام بانک‌های دیگر کشور و محدود شدن تمام مبادلات به بانک مرکزی مطرح گردیده است.

·        به طور کلی جستجوی واژه nuclear در این متن دارای 34 نتیجه، واژه terror دارای 32 نتیجه و واژه human right دارای 14 نتیجه است که نشان دهنده کم‌تر نبودن وزن حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای در تصویب این قانون دارد.

·        از روح کلی حاکم بر این سند و جدیت تام آن به وضوح قصد ایالات متحده برای تحریم ایران به هر دلیل و بهانه‌ای را می‌توان دریافت کرد. بارها و بارها با عبارات شدید و غلیظ تحریم‌ها و دلایل وضع آن‌ها روشن و تأکید شده‌اند.

 

متأسفانه در گفتگوهایی که با اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران داشتیم این تیم نسبت به وزن ادعاهای حقوق بشری و حمایت از تروریسم در وضع قوانین تحریمی علیه ایران اطلاع کاملی نداشتند و حتی به کلی منکر آن می‌شدند. آقای عراقچی در جلسه ای صراحتاً منکر وجود دلایل حقوق بشری و حمایت از تروریسم در قانون تحریم کنگره شد!

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی