رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

در این وبلاگ به رصد خط مقاومت اسلامی پرداخته خواهد شد.

رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

در این وبلاگ به رصد خط مقاومت اسلامی پرداخته خواهد شد.

رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

ما را از نظرات خود بهرمند سازید.مطالب خود را برای درج در بلاگ به رایانامه mogavemat@chmail.ir ارسال نمایید.
اللهم عجل لولیک الفرج
پیوندهای روزانه

اعتراض عفو بین الملل به سرکوب مخالفان رژیم مبارک درمصر

1 آذر 1389

سازمان عفو بین الملل ضمن اعتراض به سرکوب مخالفان رژیم مبارک توسط پلیس خواستار لغو حالت فوق العاده درآستانه انتخابات پارلمانی درکشور مصر شد.

به گزارش خبرگزاری ها سازمان عفو بین الملل از دولت مصر خواست درآستانه برگزاری انتخابات مجلس «الشعب»، ضمن لغو حالت فوق العاده اجازه ندهد که نامزدها و یا رای دهندگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و شکنجه شوند.

به گزارش ایرنا، دعوت سازمان عفو بین الملل از مصر، پس از آن صورت گرفت که نیروهای امنیتی مصر که از چندی پیش اقدام به بازداشت ضرب و شتم و شکنجه مخالفان رژیم مبارک کرده بودند، حلقه فعالیت های خود را برضد نامزدها، رای دهندگان و فعالان سیاسی تنگ تر کردند.

«مالکوم اسمارت» مدیر برنامه های خاورمیانه وشمال افریقا در سازمان عفو بین الملل روز یکشنبه با انتقاد از سرکوب مخالفان و تمدید حالت فوق العاده درمصر متذکر شد:دولت مصر باید به آزادی بیان، برگزاری نشست ها و تشکیل انجمن ها احترام بگذارد و تضمین کند که تظاهرکنندگان به شیوه های استبدادی دستگیر و زندانی نخواهند شد.

دولت مصر روز جمعه به بهانه بدون مجوز بدون راهپیمایی ها، اقدام به سرکوب شدید مخالفان رژیم مبارک کرد و با استفاده از با توم های برقی، خودروهای آبپاش و نیروهای ضد شورش تظاهرات خودجوش مردم را که پس از نماز جمعه برگزار شده بود، را برهم زد.

خشونت و شدت عمل نیروهای امنیتی و پلیس مصر به حدی بود که علاوه بر اعتراض سازمان های حقوقی داخل کشور، بسیاری از سازمان ها و از جمله سازمان عفو بین الملل، آن را محکوم کردند.

اخوان المسلمین تاکنون از بازداشت 104 نفر از اعضای خود خبر داد.

 

 

 

 

قلع و قمع اسلامگرایان مخالف مبارک در آستانه انتخابات پارلمانی مصر

6 آذر 1389

در آستانه انتخابات پارلمانی مصر، بازداشت و قلع و قمع مخالفان رژیم مبارک گسترش یافت و تعداد اعضای دستگیر شده اخوان المسلمین به 1400 نفر رسید.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، با نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس «الشعب»، تنش بین احزاب مستقل و حزب حاکم(کنگره ملی) بالا گرفته است.

برپایه این گزارش «جماعت اخوان المسلمین» به عنوان پیشتاز جریان مستقل، حزب حاکم را در تلاش برای تقلب در انتخابات معرفی کرد و «عبدالمنعم عبدالمقصود» رئیس کانون وکلای مدافع اخوان المسلمین تعداد اعضای بازداشت شده این گروه را 1400 نفر اعلام کرد.

این حقوقدانان مصری با اشاره به سرکوب، بازداشت و قلع و قمع مخالفان حسنی مبارک رئیس جمهور کنونی مصر متذکر شد، رژیم مبارک از اجرای انتخابات آزاد و شفاف شانه خالی می کند و در آستانه برگزاری مجلس الشعب، همه نیروهای ملی را کنار زده و به تکروی پرداخته است.

این در حالی است که نیروهای امنیتی مصر، همزمان با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی، دور جدید بازداشت های خود علیه اعضا و هواداران گروه اخوان المسلمین را آغاز کرده و با اعمال خشونت، از گردهمایی های انتخاباتی این گروه جلوگیری می کند.

از سوی دیگر، سازمان نظارت بر حقوق بشر اعلام کرد که بیش از یک هزار سازمان غیردولتی در مصر خواستار نظارت بر انتخابات هستند ولی دولت مبارک با آن مخالفت کرده است.

گفتنی است حزب حاکم مصر که رهبری آن را حسنی مبارک برعهده دارد، خود را آماده می کند تا تسلط خودرا بر پارلمان از طریق انتخابات پارلمانی دو مرحله ای در روزهای 28 نوامبر(7 آذر) و پنجم دسامبر(14 آذر) حفظ کند.

             

           

 

انتخابات پارلمانی مصر امروز آغاز می شود

7 آذر 1389

انتخابات دو مرحله ای پارلمانی مصر با حضور 4000 نامزد برای دستیابی به 508 کرسی از صبح امروز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ها، «عبدالعزیز عمر» رئیس دادگاه استیناف قاهره و رئیس کمیته عالی انتخابات مصر اعلام کرد: تعداد نهایی نامزدهای انتخابات پارلمانی 4686 نفر زن و مرد است که از این تعداد 1188 نفر نمایندگان احزاب مختلف سیاسی، 2498 نفر نامزد مستقل و 378 نفر نیز زنانی هستند که بر سر دستیابی به 64 کرسی اختصاصی زنان با یکدیگر رقابت خواهند کرد و از این تعداد نیز 145 نفر اززنان نماینده احزاب و 223 نفر نیز نامزد مستقل هستند.

به گفته رئیس دادگاه استیناف قاهره، حدود 18 حزب سیاسی برای دستیابی به کرسی های پارلمان با یکدیگر رقابت خواهند کرد، که جماعت اخوان المسلمین به عنوان بزرگترین گروه مخالف دولت با 135 نامزد به عنوان نامزدهای مستقل در این انتخابات شرکت کرده است.

به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، تبلیغات انتخاباتی پارلمان مصر روز جمعه رسماً خاتمه یافت در حالی که اعتراض ها به عملکرد پلیس و نیروهای امنیتی در جریان این تبلیغات همچنان ادامه دارد.

این گزارش می افزاید: در آخرین روز از تبلیغات انتخاباتی فعالان مصری بنا به دعوت جنبش مردمی حمایت از «محمد البرادعی» نامزد احتمالی ریاست جمهوری مصر و همچنین جنبش جوانان «ششم آوریل» در شهرهای مختلف مصر دست به تظاهرات زدند و در اعتراض به خشونت پلیس و دستگاه های امنیتی علیه برخی از نامزدها و حامیان آنها روز جمعه را «روز خشم» نامیدند.

بر پایه این گزارش، در یکی از تظاهرات در قاهره، تظاهرکنندگان پلاکاردهایی به همراه داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «کشتار ما را متوقف کنید.»

گرچه بیشتر مردم مصر بر این امر واقف هستند که این انتخابات همانند انتخابات سال 2005 همراه با تقلب گسترده خواهد بود و حزب حاکم کنگره ملی، نامزدهای خود را وارد مجلس الشعب خواهد کرد، اما تلاش می کنند که به اخوان المسلمین به عنوان بزرگترین گروه مخالف دولت حسنی مبارک در این انتخابات رای دهند.

این انتخابات در حالی برگزار می شود که یک دادگاه مصری در راستای سیاست رژیم مبارک برای اعمال فشار بر مخالفان و تنگ تر کردن عرصه بر اخوان المسلمین 12 عضو این گروه را روز شنبه به دو سال زندان محکوم کرد.

در همین حال گزارش منابع خبری حاکی است اگرچه دولت مصر تلاش کرده است با تبلیغات فراوان و وعده و وعیدهای نمایندگان برای بهبود وضعیت معیشتی، مردم را به پای صندوق های رای بیاورد، اما این انتخابات در قاهره و بسیاری از شهرهای آن کشور با بی تفاوتی و سردی مردم مواجه شده است.

همچنین رژیم مبارک در راستای اسلام زدایی در این کشور پهناور افریقایی و مسلمان حتی نمادهای دینی را از تبلیغات انتخاباتی نامزدها حذف و به جای آنها، نمادهایی همچون مار و عقرب و شمشیر و... را به عنوان کدو رمز نامزدها جایگزین کرده است.

 

 

 

 

اعتراض های سراسری مردم مصرعلیه تقلب در انتخابات پارلمانی

17 آذر 1389

اعتراض مردم مصر به تقلب انتخاباتی حزب حاکم که به پیروزی طرفداران رژیم مبارک منجر شد، همچنان ادامه دارد.

به گزارش منابع خبری، در پی اعلام نتایج غیررسمی دور دوم انتخابات که از پیروزی کامل حزب حاکم حکایت می کند، بسیاری از استان های مصر دستخوش ناآرامی شده است.

این خشونت ها که با شلیک گلوله، حمله به موسسات دولتی و درگیری با پلیس و نیروهای امنیتی همراه بود، تعدادی مجروح نیز برجای گذاشت.

به نوشته روزنامه «المصریون» به نقل از منابع امنیتی، در اعتراضات مردم استان سینا در «شهر شیخ زوید» یک مامور پلیس به ضرب شلیک گلوله افراد ناشناس زخمی و دو خودروی پلیس نیز به آتش کشیده شد.مردم خمشگین شهر شیخ زوید که از تقلب های گسترده در دور دوم انتخابات خشمگین شده بودند، اقدام به تیراندازی هوایی به مدت یک ساعت در مقابل حوزه انتخابیه این شهر کردند.در روستای «خربه» در حوزه سوم رای گیری در استان سینا نیز، طرفداران و مخالفان حزب حاکم با چوب و چماق و سلاح سرد به جان هم افتادند و اقدام به آتش زدن لاستیک و پرتاب سنگ به سمت نیروهای پلیس کردند.

در استان «مرسی مطروح» نیز مردم خشمگین با تجمع در مقابل حوزه رای گیری اقدام به پرتاب سنگ و بمب های آتش زا به سوی پلیس و نیروهای امنیتی کردند.

تظاهرکنندگان که از نتیجه اعلام شده انتخابات از سوی مقام های مصری به خشم آمده بودند، به محلات تجاری، بانک ها، موسسات دولتی یورش برده و پس از تخریب آنها، چندین خودرو را به آتش کشیدند.در استان «دمیاط» نیز ساکنان روستای «شرمساح» اقدام به تظاهرات اعتراض آمیز کرده و جاده اصلی آن را بستند.

برپایه این گزارش در درگیری دیگری بین طرفداران کاندید پیروز حزب حاکم و مردم خشمگین در روستای «میت خولی» 28 نفر زخمی شدند.

در استان «کفر سغد» طرفداران نامزد شکست خورده با بستن جاده ها و آتش زدن لاستیک، اعتراض خود را به تقلب و حاکمیت حزب الوطنی بر مجلس الشعب اعلام کردند.

از سوی دیگر، در پی اعلام بروز تقلب گسترده در دور اول و دوم انتخابات پارلمانی مصر، ناظران مستقل ضمن ابراز تردید نسبت به مشروعیت پارلمان آینده این کشور، بر لزوم لغو نتایج انتخابات و برگزاری جدید آن تاکید کردند.

پیش از این نیز دیوان عالی اداری مصر، دور اول انتخابات پارلمانی این کشور را به دلیل تقلب های گسترده و رعایت نشدن موازین قانونی فاقد اعتبار و باطل اعلام کرده بود، اما دولت به این درخواست تاکنون توجهی نشان نداده است. آخرین آمارها از نتایج انتخابات پارلمانی مصر در دور دوم حکایت از کسب 440 کرسی توسط حزب حاکم (الوطنی)، 45 کرسی توسط مستقل ها، شش کرسی برای حزب الوفد(مخالف دولت) و پنج کرسی برای حزب موافق دولت (التجمع) دارد.

 

 

 

 

رژیم مبارک برگزاری مراسم عزاداری در مصر را ممنوع کرد

21 آذر 1389

دولت مصر، برگزاری مراسم عزاداری شیعیان در مساجد این کشور را در ماه محرم ممنوع اعلام کرد.

به نوشته روزنامه «روزالیوسف» چاپ مصر، وزارت اوقاف مصر از اتخاذ تدابیر ویژه در مساجد شیعه در قاهره به منظور ممانعت از برگزاری مراسم عاشورا خبر داد و اعلام کرد که هرگز اجازه نخواهد داد که هیچ یک از مراسم شیعیان در مساجد برگزار شود.

به گزارش ایسنا «صمدی زقروق وزیر اوقاف مصر در گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: مساجد مصر به ویژه مساجد شیعیان تنها متعلق به شیعیان نخواهد بود بلکه اهل سنت، نیز در آن مساجد می توانند حضور داشته باشند و این مراسم (عاشورا) توهینی به مذهب اسلام خواهد بود!

این در حالی است که مسجدالحسین، سیده زینب، سیده نفیسه و برخی دیگر از مساجد در قاهره و مصر از قدیم الایام جایگاه عزاداری شیعیان در ماه محرم به شمار می رود ولی وزیر اوقاف به ائمه این مساجد دستور اکید کرده که عزاداری برگزار نشود. برپایه این گزارش، دولت مصر، اخیراً تعدادی از شیعیان را با تابعیت های مختلف به اتهام تلاش در راستای گسترش تشیع در مصر دستگیر کرده است.

 

 

 

 

 

کشف یک شبکه جاسوسی موساد در مخابرات مصر

29 آذر 1389

مقام های امنیتی مصر از کشف یک شبکه جاسوسی متعلق به رژیم صهیونیستی در قاهره و بازداشت اعضای آن در شبکه مخابراتی این کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) نیروهای امنیتی مصر تاکنون چند تن از عوامل جاسوسی اسرائیل را بازداشت کرده اند و پلیس این کشور نیز تحقیقات از مظنونان را آغاز کرده است.

برپایه این گزارش، بیشتر افراد بازداشت شده، برای رسانه های مصری فعالیت و از این طریق برای اسرائیل جاسوسی می کردند.

گزارش قدسنا حاکی است، در بازجویی های اولیه پلیس امنیتی مصر از این افراد بازداشت شده، آنها به آموزش خود در سرزمین های اشغالی فلسطین اعتراف کردند.

شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از منابع قضایی مصر اعلام کرد: تعدادی از افراد بازداشت شده، برای شرکت مخابرات مصر فعالیت و درباره مکالمات بین المللی به ویژه مکالمات کارمندان در اماکن حساس دولت، برای اسرائیل جاسوسی می کردند.

شبکه خبری الجزیره در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد: افراد بازداشت شده اعتراف کردند که از یک سیستم پیشرفته آمریکایی و اسرائیلی در زمینه کنترل مکالمات تلفنی (شنود) که اسرائیل در اختیار آنها قرار داده بود، بهره می بردند.

همچنین افراد این شبکه جاسوسی اعتراف کردند، که در تل آویو توسط «ایور الحریری» و «ابراهام جادعون» دو جاسوس کارکشته صهیونیست، آموزش دیده اند و سیستم های استراق سمع را به ارزش 42 هزار دلار برای نصب در نوار غزه به کمک فلسطینی ها خریداری کرده اند.

 

 

 

 

 

معترضان به سیاست های مبارک چند کامیون را به آتش کشیدند

30 آذر 1389

کامیونداران مصری در اعتراض به افزایش مالیاتها و بی توجهی دولت به خواسته هایشان، تعدادی از خودروهای سنگین دولتی را به آتش کشیدند.

روزنامه المصری الیوم به نقل از شاهدان عینی از گسترش دامنه اعتراضات کامیونداران مصری که وارد دومین هفته خود شده است خبر داد و نوشت: رانندگان و صاحبان کامیون ها از حدود 10روز پیش همچنان به اعتصاب خود ادامه می دهند و تهدید کرده اند که در مقابل پارلمان مصر تجمع خواهند کرد.

به نوشته این روزنامه، اعتصاب کنندگان مصری در استان «الدقهلیه» دو کامیون دولتی را در اعتراض به بی توجهی رژیم مبارک به خواسته هایشان به آتش کشیدند.

به گزارش فارس، در استان الدقهلیه، دهها نفر از رانندگان، با تجمع در منطقه ای از شهر الدقهلیه، تهدید کردند، چنانچه کسی اعتصاب را بشکند، کامیون او را به آتش خواهند کشید.

از سوی دیگر، تعدادی از رانندگان مصری در شکوائیه ای به احمد فتحی سرور، رئیس پارلمان مصر، خواستار تجدید نظر در پرونده مربوط به خودروهای سنگین شدند و تاکید کردند که اداره مالیات هنوز دستور جدید وزیر دارایی مبنی بر محاسبه نکردن مالیات ها براساس لایحه جدید را دریافت نکرده است.

این در حالی است که دولت مصر، علاوه بر افزایش مالیاتها به رانندگان و صاحبان ماشین های سنگین پنج ماه مهلت داده است تا تریلر را جایگزین کامیون کنند.

در همین حال، ادامه اعتصاب های کامیونداران در مصر، باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای دولت در زمینه سوخت و مواد غذایی شده است، اما رژیم مبارک بی توجه به خواسته های کامیونداران آنها را تهدید به سرکوب و حبس و زندان کرده است.

 

 

 

 

 

 

عملیات تروریستی مقابل کلیسا درمصر21کشته برجای گذاشت

12 دی 1389

انفجار خودرو بمب گذاری شده مقابل کلیسایی در استان اسکندریه مصر 21کشته و دهها زخمی در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری ها، این انفجار که در آستانه آغاز سال نو میلادی مقابل کلیسای «القدیسین» روی داد علاوه بر تخریب بخشی از ساختمان کلیسا به 16خودرو پارک شده در خیابان «حماده» آسیب جدی وارد کرد.

برپایه این گزارش، انفجار در حالی روی داد که شهروندان مسیحی مصر در نخستین ساعات صبح برای جشن سال نو میلادی تجمع کرده بودند.

گزارش های دریافتی حاکی است، حال 12نفر از زخمی شدگان نیز وخیم اعلام شده و هفت جسد هنوز در داخل کلیسا برجا مانده که به دلیل انبوه جمعیت در مقابل کلیسا، نیروهای امدادی تنها موفق به خارج کردن پنج جسد از زیر آوار شدند.

از سوی دیگر، این حادثه موجب شد تا صدها تن از مسیحیان خشمگین در اعتراض به آن به خیابانها سرازیر شوند و با نیروهای امنیتی و پلیس درگیر شوند.پلیس و نیروهای امنیتی مصر نیز برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده و دهها نفر را نیز بازداشت کردند.در حال حاضر نیز دادستان مصر دستور اجرای تحقیقاتی را درباره این انفجار و مشخص کردن عاملان صادر کرده است.شیخ الازهر نیز با صدور بیانیه ای، انفجار کلیسای القدیسین و کشته و زخمی شدن تعدادی از مسیحیان مصری را محکوم کرد و از مصری ها خواست وحدت ملی خود را حفظ کنند.

درگیری ها در مصر نشان می دهد، مقامات مصری نتوانستند، بسیاری از مشکلات موجود میان مسیحیان و مسلمانان این کشور را حل و فصل کنند.

 

 

 

 

 

ادامه تجمع و تظاهرات مسیحیان مصر در اعتراض به انفجارهای کلیسای اسکندریه

14 دی 1389

صدها تن از جوانان مسیحی با پرتاب سنگ و چوب با ماموران پلیس ضدشورش در اسکندریه و قاهره درگیر شدند.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، تعدادی از افراد پلیس مصر در جریان تظاهرات مسیحیان خشمگین و معترض در برابر مقر سر اسقفی در قاهره مجروح شدند.

برپایه این گزارش، تظاهرکنندگان در اعتراض به انفجار بامداد شنبه در برابر کلیسای قدیسین در اسکندریه، بطری های آب و سنگ به سوی افراد پلیس پرتاب کردند.

همچنین «شیخ الازهر» و مسئولان دولتی که برای تسلیت و همدردی به مقر سر اسقفی در قاهره آمده بودند، با حمله خشمگینانه صدها مسیحی مواجه شدند و تظاهرکنندگان به خودروی شیخ الازهر یورش بردند تا آن را به آتش بکشند، اما پلیس و نیروهای امنیتی مانع از این کار شدند.

در قاهره نیز، هواداران مسیحی با تجمع در مرکز شهر به خصوص مراکز دولتی از جمله وزارت کشور، رادیو تلویزیون و وزارت خارجه، خشم خود را از بی کفایتی رژیم مبارک در اداره امور کشور مصر اعلام کردند.

گزارش های دریافتی حکایت از این دارد که صدها مسیحی قبطی در شهر اسیوط، اسماعیلیه، آسوان و حومه قاهره نیز با پرتاب سنگ و چوب با پلیس درگیر شده و خواستار معرفی عاملان انفجار کلیسای اسکندریه شدند.

دولت مصر در واکنش به حوادث اخیر، اقدامات امنیتی را در سراسر این کشور تشدید و تحقیقات گسترده ای با هدف روشن شدن زوایای تاریک عاملان انفجار آغاز کرده است.

از سوی دیگر، مسئولان رسمی و دینی مصر، هنوز هم به دخالت خارجی ها در حادثه انفجار کلیسا اشاره دارند و معتقدند این انفجار حادثه ای ست بسیار بزرگ تر از آن که قومی یا دینی باشد.

«پاپ شنودا» رهبر مسیحیان قبطی مصر نیز در سخنانی تصریح کرد: این حادثه برای مصر امری جدید است و نسبت به پیامدهای عدم برخورد امنیتی مناسب از سوی دولت هشدار داد.

انتقاد به بی کفایتی مسئولان مصری نیز در میان مسیحیان افزایش یافته است و بازماندگان قربانیان این انفجار با تجمع در مقابل کلیسای قدیسین، خواستار بازداشت عاملان آن شدند.

تجمع کنندگان معترض، با اشاره به کوتاهی وزیر کشور دولت حسنی مبارک اعلام کردند وقوع این انفجار نشان داد که در مصر هیچ امنیتی وجود ندارد و وزیر کشور باید استعفاء دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی