رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

در این وبلاگ به رصد خط مقاومت اسلامی پرداخته خواهد شد.

رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

در این وبلاگ به رصد خط مقاومت اسلامی پرداخته خواهد شد.

رصد خانه بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی

ما را از نظرات خود بهرمند سازید.مطالب خود را برای درج در بلاگ به رایانامه mogavemat@chmail.ir ارسال نمایید.
اللهم عجل لولیک الفرج
پیوندهای روزانه

آشنایی با صندوق اعانه ملی برای دموکراسی   NED

مهمترین موسسه دولتی که در آمریکا به دیگر موسسات غیر دولتی  کمک می کند ، موسسه NED یا صندوق اعانه ملی برای دموکراسی است .مسئولان این موسسه ادعا دارند NED  یک موسسه خصوصی است اما بیش از ۹۰ درصد بودجه آن از کنگره آمریکا می آید .

National Endowment for Democracy  یا همان NED فعالیت خود را در خصوص ایران از سال ۱۹۹۹شروع کرده است . ماموریت این موسسه در چارچوب سیاست ها کشور آمریکا در راستای جنگ سرد بوده است که پس از جا افتادن براندازی نرم به عنوان روش موازی در کنار براندازی سخت این موسسه فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است .

در اواخر دهه ۹۰ و به خصوص پس از ماجرای ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که دنیای اسلام یک اهمیت کلیدی برای آمریکا ، اسرائیل و متحدانش پیدا کرد ، NED  هم تمرکز خود را در منطقه بیشتر کرد .

NED  به دلیل اینکه از جمله موسساتی است که بودجه خود را از دولت آمریکا دریافت می کند ، مجبور است به مردم آمریکا گزارش دهد . به همین خاطر می شود مطالبی را در خصوص فعالیت های آن از طریق سایت اینترنتی NED  متوجه شد .

 این موسسه هرساله چند نفر از افرادی که دارای تجربه هستند و به نحوی نخبه به حساب می آیند را در قالب محقق مهمان بورسیه می کند . از ایران هم هر سال یک نفر بورسیه این موسسه بوده است . هاله اسفندیاری اولین ایرانی است که بورسیه این موسسه شده است .

هاله اسفندیاری در سالی که NED  فعالیت می کرده ، بر روی مسئله زنان در کشور نمرکز داشته است . اسفندیاری در مقاله ای که برای ژورنال دموکراسی که فصلنامه علمی موسسه NED  است ، بر مسئله زنان تاکید داشته و حتی در این مقاله به نام ماهنامه زنان به مدیر مسئولی خانم شهلا شرکت نیز اشاره می کند و درست پس از چند سال ، مسئله زنان به یکی از برنامه های براندازی در کشورهای مختلف علی الخصوص ایران تبدیل می شود .

دو سال بعد لادن برومند ، دختر عبدالرحمان برومند ( از نیروهای اپوزیسیون چپ که در ماجرای میکونیس کشته شد ) با حمایت آمریکایی ها از اروپا به آمریکا می آید و با هزینه دولت آمریکا به تحصیل و زندگی می پردازد . او نیز مدت یکسال محقق مهمان NED  بوده که در طول این یکسال بر روی مسئله حقوق بشر تمرکز داشته است . برومند مدتی بعد با کمک بودجه ۷۵ میلیون دلاری معروف وزارت خارجه کاندولیزا رایس در زمان جرج بوش  موسسه ای به نام بنیاد برومند را راه اندازی می کند . برومند در این موسسه با اخذ سالانه ۲ میلیون دلار ، ماموریت پیدا می کند موارد نقض حقوق بشر در ایران را جمع آوری و به آمریکایی ها ارائه کند .

پس از برومند رامین جهانبگلو با کمک هاله اسفندیاری در سال ۲۰۰۲ به عنوان محقق مهمان به NED  دعوت می شود . جهانبگلو در مورد نقش و تاثیر روشنفکران بر اوضاع ایران تمرکز داشته و حتی می توان گفت به دنبال تاثیر گذاری روشنفکران در براندازی نرم یا به قول موسسه NED  گفتمان دموکراسی در ایران بوده است .

سپس سیامک نمازی از دوستان جهانبگلو به عنوان محقق مهمان فعالیت خود در NED  را آغاز می کند . نمازی در زمان حضورش در ایران مدیر موسسه ای به نام آتیه بهار بوده است . این موسسه در زمینه اقتصادی فعال بوده و با برخی اعضای حزب کارگزاران سازندگی نیز روابط خوبی داشته است .

از دیگر افراد مرتبط با NED   می توان به حسین بشیریه اشاره کرد که در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به عنوان محقق مهمان با این موسسه همکاری داشته است . او به دلیل رابطه مطلوب با اصلاح طلبان اهمیت خاصی دارد . بشیریه در زمان حضور در این موسسه ، تحلیلی را برای NED  تهیه کرد که در آن به علل شکست و پیروزی اصلاح طلبان و همچنان نقاط ضعف و قوت این جنبش اشاره می کند . همچنین علی افشاری و منوچهر محمدی از دیگر مرتبطین با NED  هستند .

موسسه مشارکتی آموزشی زنان از دیگر موسساتی است که رابطه نزدیکی با NED  دارد و از آن بودجه دریافت می کند . تمرکز این موسسه که مدیریت آن را مهناز افخمی بر عهده دارد بر روی زنان به خصوص در منطقه خاورمیانه است و از فعالیت های این موسسه می توان به حمایت جدی از کمپین یک میلیون امضاء در ایران اشاره کرد . مهناز افخمی همچنین رابطه نزدیکی با شیرین عبادی و آذر نفیسی دارد .

موسسه دیگری به نام نایم (NIAC) یا شورای ملی ایرانی آمریکایی نیز ار NED  پول دریافت  می کند . این موسسه زیر نظر شخصی به نام تریتا پارسی که یک ایرانی الاصل مقییم آمریکا ست ، اداره می شود . این فرد از معدود ایرانی هایی است که در کنگره آمریکا نیز ردپایی دارد (دستیار امور ایران برای یکی از نمایندگان کنگره به نام باب لین) او همچنین روابط خوبی با صادق خرازی و جواد ظریف دارد . این موسسه در طول چندسال در حدود ۸۰۰ هزار دلار از NED  پول دریافت کرده است .

از عناصر ایرانی دیگر که با NED   مرتبط است می توان به مهرانگیز کار اشاره کرد . وی در سال ۲۰۰۳ از دست بوش پسر جایزه سالانه NED  را به پاس خدمات به منافع آمریکا دریافت کرد . چون از ابتدا حوزه فعالیت NED در داخل آمریکا تعریف شده بود به همین دلیل شاخه جهانی برای آن تاسیس شد که به موسسات غیر آمریکایی خدمات بدهد . نام این بخش جنبش ملی برای دموکراسی (WND) است که مهناز افخمی جزء هیئت مدیره این بخش است .

فرد مصری به نام سعد الدین ابراهیم که نامش در تمام موسسات وابسته به سیا که در خاورمیانه فعالیت می کند ، نیز در این موسسه وجود دارد .

دو موسسه دیگر به نام های «موسسه دموکرات ملی» که زیرنظر مادلین آلبریات وزیر خارجه دولت کلینتون و نزدیک به دموکرات های آمریکا و موسسه دیگر به نام «RNI» نزدیک به جمهوری خواهان در کشور آمریکا فعالیت دارند که هر دو به NED  نزدیک هستند .

به جز لری دایمن مدیر بخش بین المللی NED  که هم زمان مدیر موسسه جنبش ملی دموکراسی نیز هست ، ریاست NED  نیز به عهده کارل کرشمن صهیونیست است . وی در سخنرانی هایش پس از ۱۱ سپتامبر اعلام می کند که باید یک تمرکز جدی روی خاورمیانه شروع شود . NED  شدیداً در دو کشور چین و روسیه فعالیت می کند ، موسسه ای به نام حقوق بشر در چین وجود دارد که بودجه های چند میلیون دلاری از NED  دریافت  می کند . تمام  لیست این کمک ها در وب سایت NED  موجود است .

موسسه دیگری به نام (ICFJ) یا مرکز بین المللی روزنامه نگاری که هدفش آموزش ، توسعه و کمک به روزنامه نگاری است ، نیز وجود دارد که این موسسه یکی دو سال پیش در زمینه ایران فعال شده و کنفرانسی به نام " ایران ۳۶۰ " که ربطی هم به روزنامه نگاری نداشت را برپا کرد . در این همایش از روزنامه مگاران دوم خردادی حاضر در آمریکا مانند معماریان ، نیک آهنگ کوثر ، صنم دولتشاهی (وبلاگ نویس ) ، مهرزاد بروجردی ، کامیار اعلایی و ... دعوت به عمل آمده بود که هدف این همایش بررسی اوضاع فعلی ایران بود . همچنین این موسسه مبادرت به برپایی یکسری آموزش ها خبرنگاری از راه دوربرای ایرانیان  و اعراب کرده که هدف اصلی از آن ، شبکه سازی در کشورهای منطقه است .

گفتنی است ، موسسه NED   در مورد فعالیت و یا حمایت خود از یک سری افراد مانند فریبا داوودی مهاجر از فعالان جبهه دوم خرداد در زمان دولت هشت ساله اصلاحات ، از اعضای لیست اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر در ایران اطلاعاتی ارائه نمی دهد ، زیرادر چندسال اخیر در داخل ایران نظرات پیرامون NED حساس شده و به نوعی ارتباط با این موسسه بدنامی به همراه دارد .هم اکنون فریبا داوودی مهاجر چندسالی است که از کشور فرار و پناهنده آمریکا شده است . گفتنی است به تازگی فریبا داوودی مهاجر در مصاحبه ای حضورش در این موسسه و همکاری با NED را تایید نموده و عکسی را از خود  به هنگام حضور در موسسه NED منتشر کرده است .

او در مصاحبه ای که داشته است در مورد حضورش در NED گفته است : این موسسه هر سال دو بار به فعالان حقوق کشور در سراسر دنیا بورس اعطا میکند و فقط یک دوره تقریبا پنج ماهه این بورس را میدهد و تکرار هم نمی کند ؛ من این بورس را گرفتم و پنج ماه که تمام شد عده دیگری برای دوره بعد آمدند.

داوودی مهاجر در پاسخ به این سوال که آیا این مشکوک نیست که این بنیاد پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با تصویب سومین سند استراتژیک خودش ، کمک‌های ویژه‌ای برای کشورهای دارای جمعیت مسلمان در خاورمیانه و آسیای مرکزی تدارک دید و بودجه این سازمان از ۴۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۴ به ۷۴ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ افزایش یافت، گفت: اینها کار علمی میکنند، چرا مشکوک باشد!

 

برگرفته از ماهنامه خبری ، تحلیلی رعاة

 


 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی